איך להתמודד עם מערכת המשפט הצבאית?

מרבית האזרחים בישראל מתגייסים לשירות צבאי בן מספר שנים. כתוצאה מכך רבים מהם ייאלצו להתמודד עם מערכת המשפט הצבאי בשל סיבה זאת או אחרת. התמודדות כזאת יכולה להיות מסובכת ומתסכלת לחייל הפשוט שאין לו הבנה בתחום זה. לשם כך אספנו למענכם מספר עצות ומעט מידע, שיעזרו לכם להבין את מערכת המשפט הצבאי וכיצד ניתן להתמודד איתה. 

 

איך עובדת מערכת המשפט הצבאית?

מערכת המשפט הצבאי שואבת את כוחה מדיני הצבא או מפקודות מטכ"ל. חוקים אלו נכתבו בכדי להסדיר את ההתנהלות של חיילים בצבא ואת הזכויות והחובות שלהם בעת השירות הצבאי. לכל מפקד מדרגה מסוימת בצה"ל קיימת הזכות לשפוט חיילים על מעשים לא תקינים שאינם עומדים בקנה אחד עם החוק הצה"לי. במקרים חמורים יותר יעבור הדיון לבית דין צבאי מסודר שבו יושבים אנשי מקצוע בתחום המשפט והחוק.

 

מה ההבדל בין המערכת הצבאית לאזרחית?

ההבדל המרכזי בין שתי מערכות המשפט הנ"ל טמון בעובדה שמערכת המשפט הצה"לית היא סוג של קומה שנייה על גבי מערכת המשפט האזרחית. זאת משום שחייל צה"ל מחויב לכל החוקים המוזכרים בפקודות מטכ"ל, ובנוסף לכך הוא מחיוב לכל החוקים האזרחיים החלים על כל אזרח במדינת ישראל.

 

מתי תתקלו במערכת המשפט הצבאי?

חלק גדול מהחיילים שמשרתים בצבא הגנה לישראל לא ייתקלו באף נקודה במהלך שירותם בבית דין צבאי, אך לחלק אחר מהחיילים אין זה המצב. ההיתקלות במערכת המשפט הצה"לית נפוצה בעיקר במקרים של עבירות עריקות וסמים, ובמידה פחותה יותר במקרים של עבירות מיניות. אם נתקלתם במערכת המשפט הצבאית ואתם זקוקים לסיוע, עו"ד מירי יעקב גביש תשמח לסייע לכם.

 

איך מתמודדים עם המערכת הזאת?

הכרה של מערכת המשפט הצבאי ופעולה נכונה מהרגע הראשון – אלו הם השלבים הקריטיים ביותר בהתמודדות עם מערכת זאת. חיילים רבים אינם מודעים לזכויות שלהם בכל הקשור לחקירות ולשיתוף פעולה עם חוקרי המשטרה הצבאית. חוסר מודעות זה גורם להם לנזקים חמורים בהמשך.

 

עורך דין צבאי – להכניס היגיון בשיגעון

במקרה וכבר הוגש נגדכם כתב אישום צבאי, כדאי מאוד שתחשבו על השגת ייצוג משפטי בהקדם האפשרי. אין זה סוד שלצה"ל ולמפקדים הבכירים בו יש פחות עניין ברווחת החייל הקטן, ושכתוצאה מכך זכויותיו עלולות להיפגע בצורה משמעותית בעת ההתמודדות עם מערכת המשפט הצבאי. עורך דין צבאי הוא בדיוק הדמות שתעזור לכם במקרים אלו. עורך הדין הצבאי יעזור לכם למצות את הזכויות שלכם, וכמובן ידאג שאתם לא תיפגעו על ידי מערכת המשפט הצבאי.

 

משפט צבאי – סיכום

מערכת המשפט הצבאית היא מערכת חוקים המוחלת על כל חייל המשרת בצבא. במקרים של עבירות פעוטות, המפקד הישיר של החייל יתפקד בתור שופט במערכת זאת, ובמקרים קשים יותר בית הדין הצבאי ישפוט את החייל. חשוב להכיר את דיני הצבא ואת הזכויות המוקנות לחייל בכדי להתמודד עם מערכת זאת בצורה טובה ויעילה.

מערכת המשפט הצבאית

אולי תאהבו גם את:

עורך דין נזקי גוף
מתי תצטרכו עורך דין לנזקי גוף?

החיים מלאים בהפתעות – טובות ורעות כאחד. במקרים מסוימים, אנחנו יכולים לבצע את הפעולות השגרתיות ביותר, ודווקא אז להיות מופתעים מאירועים שאינם בשליטתנו. אירועים שונים,

קרא עוד »