מהו מס שלילי והאם כדאי לקבל החזר כזה?

כשמתחילים לדבר על ענייני מיסוי, רבים מאיתנו בוחרים להישאר בחוסר הידיעה ולא לפעול לקבלת המגיע להם. בין ההחזרים השונים שניתן לקבל ממס הכנסה, נמצא גם החזר מס שלילי, הידוע בשמו הנוסף גם כמענק עבודה. אז אם תהיתם מהו בדיוק מס שלילי והאם כדאי לקבל החזר זה, הגעתם למקום הנכון.

 

החזרי מס – לקבל את המגיע לכם

כולנו מפרישים סכומים משתנים מהמשכורת החודשית שלנו למוסדות המדינה השונים וביניהם גם עבור רשות המיסים, תשלום המוכר לכולנו כמס הכנסה.

רשות המיסים מחשבת את גובה המס שעל כל אחד לשלם עוד מתחילת שנת המס, בהתבסס על נתונים משנים קודמות, ובהתאם לנקודות זיכוי המס השונות, המאפשרות לשלם מס מופחת בגין פרמטרים שונים, דוגמת מגורים בפריפריה, היריון, לימודים אקדמאיים ועוד. שיטת חישוב המס ונקודות זיכוי המס השונות, יוצרות לעיתים מצב של תשלום יתר, המזכה את המשלמים בהחזר מס, היכול להגיע לסכומים של אלפי שקלים.

 

מהו מס שלילי?

ראינו אם כן, כי רשויות המס גם מחזירות כסף המגיע לנו ולא רק גובות, כשפעולת החזר המס היא הפופולארית והנפוצה ביותר. בנוסף, קיים החזר מס מסוג נוסף, הנקרא מס שלילי, או בשמו המוכר קצת יותר – מענק עבודה.

כולנו חולמים על העבודה האידיאלית, כזאת שתכניס לנו משכורת גבוהה ותאפשר לנו איכות חיים ברמה גבוהה, אך פעמים רבות, הדרך להגשמת החלום רצופה בתחנות ביניים, בהן השכר נע בין סביר לממוצע. מצב זה, בו האפשרות להתקיים בכבוד הופכת לקשה ומאתגרת, עשוי לזכות אתכם בהחזר מס שלילי – מענק עבודה.

 

מי זכאי לקבל החזר מס שלילי?

פקודת מס הכנסה קובעת כי תושבי ישראל, העונים לכל הקריטריונים הבאים: בני 23 ומעלה בעלי ילדים מתחת לגיל 19, או בני 55 שנים ומעלה, גם ללא ילדים, שהכנסתם הממוצעת נעה בין 2,090 ₪ ל – 6,807 ₪ וברשותם דירת מגורים אחת (ללא בעלות על יותר מ – 50% זכויות מקרקעין שונות), יהיו זכאים לקבל החזר מס שלילי. במידה וקיבלתם הכנסה (בלעדית) ממעסיק שהוא קרוב משפחה על פי הגדרת החוק, הרי שלא תהיו זכאים להחזר מס שלילי, גם אם אתם עונים על הקריטריונים המוזכרים לעיל.

 

כיצד מגישים את הבקשה ומה ההחזר הצפוי?

הזכאות להחזר מס שלילי היא שנתית ומצריכה הגשת תביעה חדשה בכל שנה. את הבקשה / תביעה, ניתן להגיש בסניפי הדואר, כאשר במידה והגשתם כבר תביעת זכאות בשנתיים האחרונות, תוכלו להגיש את התביעה גם באופן מקוון.

ההחזר הצפוי הממוצע נע סביבות ה – 4,000 ₪ ואופן החישוב שלו תלוי במספר פרמטרים משתנים, עליהם תוכלו לקרוא בפירוט באתר https://indigofinance.co.il/החזרי-מס/חישוב-החזר-מס/חישוב-החזר-מס-שלילי/.

 

האם כדאי לקבל החזר כזה?

אחת המטרות העיקריות של החזר זה היא לעודד אנשים המסוגלים לעבוד, לצאת לשוק העבודה, גם ב"מחיר" של משכורת נמוכה. היות ובסופו של דבר מדובר בתמריץ חיובי, מומלץ לכל אחד לבדוק את זכאותו להחזר בעזרת אנשי המקצוע הרלוונטיים.

אולי תאהבו גם את: