נהלים למתן חוות דעת רפואיות בבתי הדין – מה חשוב לדעת?

חוות דעת רפואיות משמשות כלי יעיל להבהרת עמדות מקצועיות ביחס לנושא הנידון בבית המשפט ובסופו של דבר, מאפשרות לבית המשפט לגבש עמדה ולקבוע את עתידה של התביעה. כאשר מדובר בחוות דעת רפואית, ישנם מספר נהלים שחשוב לדעת

 

חוות דעת רפואית

חוות דעת רפואית היא מסמך שנכתב בדרך כלל על ידי רופא מומחה, בעל התמחות ספציפית בנושא הנידון, כשהיא נועדה למעשה לתמוך בטענותיו של התובע ולעזור לבית המשפט לגבש דעה בנושא. מטבע הדברים, חוות דעת רפואיות עוסקות בנזקים גופניים או נפשיים שנגרמו לתובע והן יכולות להיות מוגשות במגוון רחב של תחומים משפטיים.

היות ומדובר בסמך בעל משמעות מהותית להצלחת התביעה, חשוב לדאוג לחוות דעת רפואית איכותית, הכוללת פירוט מדויק של המקרה, את כלל החומרים הרפואיים עליו הסתמכה חוות הדעת והמסקנות המתבקשות, כפי שתוכלו למצוא אצל פורום רופאים – חוות דעת רפואיות.

.

באילו מקרים נידרש להציג חוות דעת רפואיות?

חוות דעת רפואיות במשפט האזרחי צריכות להוכיח את הקשר הסיבתי שבין האירוע לפגיעה וכי קיימת סבירות של למעלה מ – 51% שהאירוע התרחש (לעומת המשפט הפלילי בו ההוכחה צריכה להיות מעל לכל ספק סביר). בין התחומים הרבים בהם נידרש להציג חוות דעת רפואיות נמצאים: תביעות ביטוח, תאונות עבודה, פעולות איבה ועוד.

אחת הסוגיות המשפטיות הנפוצות בתחום הרפואי, היא תביעות העוסקות ברשלנות רפואית, בהן קיימת חובה להגיש חוות דעת רפואית רשלנות רפואית, בכדי לאשש את הטענות בדבר רשלנות רפואית.

 

כיצד מקבלים חוות דעת רפואית?

חוות דעת רפואית משפטית ניתן לקבל באופן עצמאי, באמצעות פנייה ישירה לרופא מומחה. ברוב המקרים, מדובר בעלות כספית גבוהה במיוחד, אשר לעיתים ממומנת באמצעות קופות החולים והביטוחים הפרטיים השונים.

מלבד הצורך בהתמחותו של הרופא בתחום הרלוונטי לתביעה, על הרופא להיות מומחה גם בתחום הרפואי הספציפי הנדון. לפיכך, חשוב לקבל חוות דעת רפואית מרופא בעל שם ומוניטין, באופן שישפר את סיכויי הצלחת התביעה.

 

נהלים למתן חוות דעת רפואיות – כמה דברים שחשוב לדעת

  • מיהו רופא מומחה?

חוות דעת רפואית יכולה להינתן על ידי רופא מומחה בלבד וכפי הגדרת לשון החוק – רופא בעל תואר מומחה, הכלול ברשימת הרופאים.

 

  • גם מחו"ל

חוות דעת רפואית ניתן להגיש לבית משפט גם מטעם מומחה רפואי מחו"ל.

 

  • פטור מחובת הגשה

בית המשפט יכול להורות על פטור מחובת ההגשה של חוות דעת רפואית וזאת רק במקרים חריגים במיוחד.

 

  • חוות דעת שנייה

חוות דעת רפואית נוספת מוגשת לרוב במסגרת תביעות הנערכות מול ביטוח לאומי, שכן הן מהוות תוספת על חוות הדעת הרפואיות של קופות החולים ורופאי הוועדות.

 

לסיכום

חוות דעת רפואיות הן סוגיה בעלת משמעות מיוחדת לסיכויי הצלחת התביעה הנוגעת למקרים רפואיים ולכן, חשוב לפנות לקבלת חוות דעת רפואית איכותית, הנוגעת לסוגיה הספציפית הנדונה ורק מרופא הכלול ברשימת הרופאים. כמו כן, ראינו כי ניתן לקבל חוות דעת רפואית גם מחו"ל ופעמים בהם ניתן לקבל פטור מחובת הגשה ואף להגיש חוות דעת שנייה.

רופאים

אולי תאהבו גם את:

שינה ראשית
השעה הכי טובה לקום בה

השעון המעורר צלצל, המשכתם לישון, הוא צלצל שוב, ורק אז (אחרי מאמצים רבים) קמתם מהמיטה – ועדיין נשארתם עייפים. נשמע מוכר? זוהי סיטואציה שרבים מאיתנו

קרא עוד »
על האש
האם פחם זה מסרטן?

לאור העלייה במודעות לכך שפחמים יכולים לזהם את הסביבה כמו גם את האוויר שאנו נושמים, ישנה חשיבות רבה לרכישה של פחמים איכותיים מחברות אשר מתמחות

קרא עוד »