חלוקת רכוש בגירושין – הכללים והפרקטיקה

אין ספק שגירושין הוא תהליך מאתגר וטעון רגשית, וכמו שאומר המשפט הידוע: "אנחנו לא מתגרשים מאותו אדם שעמו אנו מתחתנים".
הליך גירושין לרוב כרוך בהליכים משפטיים מורכבים וחלוקת נכסים. חלוקת רכוש היא היבט קריטי בגירושין, ואנו מוצאים שהרבה התעסקות מתרחשת מסביב לנושא הזה בקרב זוגות מתגרשים. במאמר הבא נחקור את כל מה שקשור לחלוקת רכוש בגירושין – הכללים והפרקטיקה, קריאה מועילה!

 

מהו רכוש זוגי?

עוד לפני שאנו רצים לחפש עו"ד גירושין מומלץ, רצוי להבין מהי ההגדרה של רכוש זוגי.
במקרים של גירושין, חלוקת הרכוש מתמקדת בדרך כלל בנכסים וחובות זוגיים. רכוש זוגי כולל נכסים שנרכשו במהלך הנישואין, כגון בית המשפחה, כלי רכב, חשבונות בנק ואפילו השקעות עסקיות. גם חובות, לרבות משכנתאות, הלוואות וחובות כרטיסי אשראי, כפופים לחלוקה. חשוב לציין כי רכוש שנרכש לפני הנישואין או באמצעות ירושה או מתנות עשוי להיחשב כרכוש נפרד, ולפיכך, פטור מחלוקה.

 

מדוע חלוקת רכוש בגירושין היא כה מורכבת?

נתחיל מהעובדה הברורה שהיא ניגוד אינטרסים מוחלט בין שני הצדדים, וכל אחד טוען ש"מגיע לו".
כמובן שאין אנו טוענים שכל המקרים הם כאלו, וחשוב לציין שיש זוגות שמסתדרים ומגיעים לעמק השווה גם ללא צורך בהליכים משפטיים.
יחד עם זאת, עקב המטען הרגשי שטומנים בחובם הגירושין, לעתים חלוקת הרכוש מלווית ברגשות כעס, נקמה, אכזבה ועוד.
נוסיף לעובדה זו גם את העמימות המשפטית והשטחים ה"אפורים" הקיימים במערכת המשפטית כלפי חלוקת הרכוש בגירושין, ונבין מדוע הצורך בעורכי דין המתמחים בתחום הוא כה גבוה.

 

הסדר איזון משאבים

הסדר איזון משאבים  או "הלכת השיתוף" היא זכות משפטית המוגדרת עבור כל אחד מבני הזוג, ומגדירה זכות קניין שווה (חצי חצי) שתקפה עבור נכסים ורכוש שנצברו במהלך תקופת הנישואין.
אנו מדברים כאן על בתים, רכב ואפילו עסק, שהופכים להיות שייכים ע"פ חוק לשני בני הזוג באופן שווה, ברגע שהם מתחתנים.
לגבי רכוש שמקורו עוד טרם קיום הנישואין, ואותו הביא אחד הצדדים – הרכוש שייך לאותו הצד שהביא אותו.

בנובמבר 2008 קם תיקון לחוק הסדר איזון המשאבים, ותיקון זה מגיע להסדיר מצבים מיוחדים שבהם בני הזוג לא חיים ביחד, בקשה להתרת נישואין, אלימות בין בני הזוג ומקרים נוספים.

 

בעיות שיכולות להתעורר בחלוקת הרכוש

לכאורה, ישנם חוקים ברורים המסדירים את עניין חלוקת הנכסים בין בני הזוג.
אם כך, מדוע הנושא נחשב לכה מורכב מבחינה משפטית?
יש מספר מקרים שעלולים להתעורר במהלך חלוקת הרכוש בגירושין, והם אלו היוצרים את המורכבות והצורך בליווי מקצועי של עורך דין גירושין:

ויכוחים לגבי אופי הרכוש המשותף: מצבים שבהם כל צד טוען אחרת לגבי הרכוש שיש להחשיב כרכוש משותף.

הברחת נכסים: ישנם מקרים רבים שבהם אחד מבני הזוג מקיים חשבון סודי ללא ידיעת בן הזוג השני, או מרוקן את החשבון המשותף ללא ידיעתו. מקרים נוספים בהקשר זה יכולים להיות הברחת כספים לחו"ל, העלמת הכנסות ועוד.

רכוש טרום נישואין: למרות שבעבר לא היתה שאלה בהקשר זה, ורכוש שמקורו לפני הנישואין היה שייך לאותו צד שהביא אותו, היום המצב השתנה עקב תיקונים בחוק.
דוגמה טובה למחלוקות בהקשר זה היא עניין השבחת נכסים בזמן תקופת הנישואין, למשל דירה שערכה עולה וכן יש טענה שחצי מההשבחה שייכת גם לבן הזוג השני.

פרשנות אישית: פרשנויות אישיות למצב הגירושין והרכוש יכולות גם הן להביא למחלוקות קשות. למשל מצב שבו בן זוג אחד הוא המפרנס העיקרי, והוא לא מוכן לקבל את העובדה שחצי מהרכוש שייך לצד השני. במצבים כאלו יש להיעזר בחוק ובשירות של עו"ד גירושין מקצועי.

 

תפקידם של הסכמי ממון

הסכמי ממון הפכו לנפוצים בשנים האחרונות, והם יכולים להשפיע באופן משמעותי על חלוקת הרכוש בגירושין. הסכמים אלו הם מסמכים משפטיים המתארים את אופן חלוקת הנכסים והחובות במקרה של גירושין, ומטרתם היא למנוע בעיות ואי הבנות.
הסכמי ממון פופולאריים בקרב זוגות שבהם אחד מבני הזוג מחזיק בנכסים רבים, אך גם בקרב זוגות שפשוט לא מעוניינים שהעניין הכלכלי יטריד או יעיב על יחסיהם.
אם קיים הסכם כזה, הוא יכתיב בדרך כלל את חלוקת הרכוש, בתנאי שהוא עומד בדרישות משפטיות מסוימות. התייעצות עם עורך דין לדיני משפחה היא חיונית בעת עריכת הסכם ממון כדי להבטיח שהוא הוגן וניתן לאכיפה בעת הצורך.

 

גישור וגירושין בשיתוף פעולה

גישור: למרות שכולנו שמענו על מחלוקות משפטיות קשות בהקשר של גירושין, כיום זוגות רבים בוחרים בהליכי גישור או גירושין בשיתוף פעולה כדי להגיע להסכמה על חלוקת רכוש. גישור מערב צד שלישי ניטרלי המקל על המשא ומתן בין בני הזוג, ועוזר להם להגיע להחלטה מקובלת והדדית.
"גירושין בשיתוף פעולה", לעומת זאת, כרוכים בגישה צוותית, כאשר לכל אחד מבני הזוג יש עורך דין משלו אך גם משתתפים בדיונים פתוחים ושיתופיים בשאיפה לחלוקת רכוש הוגנת.

 

לסיכום,

חלוקת רכוש בגירושין עלולה להתאפיין במחלוקות משפטיות קשות ומורכבות, והסיבה העיקרית לכך היא המטענים הרגשיים המתלווים לתהליך הגירושין.
למרות שקיימים חוקים משפטיים הנוגעים לעניין, עדיין ישנם "שטחים אפורים" בנושאים שונים הקשורים לחלוקת הרכוש, וזה מותיר מעין פרצה שבה עלולות להתלקח מחלוקות ואי הבנות רבות.
עורכי דין לגירושין מתמחים בנושאי חלוקות רכוש, וכיום חלק מעורכי הדין גם מוסמכים להליכי גישור בין בני הזוג – המאפשרים הגעה לעמק השווה בצורה נעימה יותר.

כולנו שמענו על מקרים של הליכים משפטיים מתישים בנוגע לחלוקת רכוש בגירושין, אך האמת היא שזה לא חייב להיות כך, וזוגות רבים בוחרים לבצע את הפרידה בצורה משותפת ותוך הבנה הדדית.

לדעת גירושים3

אולי תאהבו גם את:

עורך דין נזקי גוף
מתי תצטרכו עורך דין לנזקי גוף?

החיים מלאים בהפתעות – טובות ורעות כאחד. במקרים מסוימים, אנחנו יכולים לבצע את הפעולות השגרתיות ביותר, ודווקא אז להיות מופתעים מאירועים שאינם בשליטתנו. אירועים שונים,

קרא עוד »