השעה הכי טובה לקום בה

השעון המעורר צלצל, המשכתם לישון, הוא צלצל שוב, ורק אז (אחרי מאמצים רבים) קמתם מהמיטה – ועדיין נשארתם עייפים. נשמע מוכר? זוהי סיטואציה שרבים מאיתנו חווים מדי בוקר. אם גם אתם מופתעים מחדש מכך שאתם קמים בבוקר ועדיין מרגישים עייפים, למרות שישנתם מספר מספיק של שעות בלילה – תמשיכו לקרוא ותוכלו לגלות את הפתרון לבעיה!

 

מחזורי שינה – מה זה אומר?

שנת הלילה שלנו מחולקת למספר מחזורי שינה קבועים, שכל אחד מהם אורך כשעה וחצי. נמצא שמחזורי הלילה הם אלו שקובעים אם תקומו רעננים ונמרצים בבוקר, או דווקא עייפים ועצבניים. אם קמתם באמצע מחזור לילה כנראה שתקומו על הצד העייף שלכם, ולעומת זאת- אם תקומו בסופו של מחזור השינה תרגישו רעננים יותר.

מחזורי הלילה מחולקים למספר שלבים – החל משלב ההירדמות עצמה (בו מתחילים לאט לשקוע בשינה), דרך השלב של השינה העמוקה והאיכותית, ונגמר בשלב החלומות. כאשר שלב זה נגמר, מתחיל מחזור שינה חדש. כאמור, כל מחזור כזה אורך כשעה וחצי.

 

אז מהי השעה הטובה ביותר לקום בה?

מהאמור לעיל, ניתן להסיק שאין ממש שעה אחת שהכי טוב לקום בה. לכל אדם באופן אינדיבידואלי ישנן שעות בהן הוא מרגיש נמרץ וחיוני יותר, ושעות שבהן הוא לא מסוגל לתפקד כמו שצריך. השעה שהכי טוב לקום בה עשויה להיות בכל שעה, בתנאי שאתם קמים בסופו של מחזור שינה.

שלב ההירדמות לוקח בממוצע כ- 14 דקות, ולאחר מכן יש לחשב שעה וחצי לכל מחזור שינה. לצורך העניין, אם אתם מעוניינים להתעורר בשעה 8 בבוקר, עליכם ללכת לישון ב22:46, 00:16 או 01:46 – בהתאם לכמות השעות שאתם מעוניינים לישון.

גם אם תישנו מספר שעות מועט במהלך הלילה, אם תלכו לישון לפי זמן מחזור השינה – עדיין תוכלו לקום רעננים. עם זאת, חשוב לומר שיש חשיבות בריאותית ותפקודית גם למספר השעות שאתם ישנים בלילה, ולכן לא מומלץ לישון פחות מ- 6 שעות לפחות.

 

האם עייפות יכולה להעיד על הפרעות נפשיות?

עייפות היא מצב טבעי עבור בני אדם, והוא עשוי להיגרם בעקבות גורמים רבים – חוסר בשעות שינה, התעוררות באמצע מחזור שינה (כפי שהזכרנו כעת), שעות עבודה או למידה רבות, סטרס, לחץ נפשי ועוד.

עם זאת, ישנם מקרים בהם העייפות היא כרונית, ומלווה אתכם לאורך כל שעות היום (ונמשכת לתקופת זמן ארוכה). במקרים אלו, העייפות עשויה להיות סימן להפרעה נפשית כלשהי – בעיקר אם היא מלווה בתסמינים נוספים (כמו מצב רוח ירוד, חוסר תיאבון, רצון להסתגר ולהתבודד ועוד).

על ההפרעות הנפשיות שהעייפות היא אחד מהתסמינים שלהן תוכלו לקרוא במגזין ראש בריא. במידת הצורך, תוכלו ליצור קשר דרך האתר גם עם פסיכולוג מוסמך, שיוכל להתאים לכם טיפול למצבכם הנפשי והפיזי.

 

שינה

 

אולי תאהבו גם את:

על האש
האם פחם זה מסרטן?

לאור העלייה במודעות לכך שפחמים יכולים לזהם את הסביבה כמו גם את האוויר שאנו נושמים, ישנה חשיבות רבה לרכישה של פחמים איכותיים מחברות אשר מתמחות

קרא עוד »