האם יש צורך בהכנה לפני הגשת מכתב פיטורין?

כל אדם בכל שלב בחיים יכול להתפטר מעבודתו ולפנות לדרכים חדשות. הדרך המקובלת היא להגיש מכתב בפרק זמן סביר, וכך גם כאשר המעביד מפטר את העובד. האם יש צורך בהכנה לפני הגשת המכתב – על כך במאמר הבא.

 

הזכות להגיש התפטרות ממקום העבודה

כחלק מזכויות העובדים, עובד המעוניין לעזוב את עבודתו צריך להגיש מכתב פיטורין בכתב ובהתראה מראש. ברגע שהעובד מגיש את המכתב לא ניתן לחזור מהודעת הפיטורין גם אם נעשתה ברגע של תסכול או כעס. מנגד, המעסיק יכול לסיים את הקשר עם העובד מרגע שהודיע על התפטרותו ולשלם לו על התקופה המצוינת בהודעה המוקדמת או להוציאו לחופשה בתקופה זו. ההודעה המוקדמת מעניקה למתפטר את הזמן לתכנן את עתידו התעסוקתי ומונעת אי נעימות באם היה מתפטר באופן מיידי.

 

ההתנהלות מול העובדים בעת פיטורין

את מכתב הפיטורין לעובד יש להגיש בפרק זמן של חודש ובהתאם לוותק ולאופן העסקתו. גם אם מדובר על חילופי מעסיקים, יש להגיש לעובד מכתב פיטורין על אף שהוא ממשיך לעבוד באותו מקום עבודה עם מעסיק אחר. בעת הגשת מכתב הפיטורין יש להדפיס מכתב על נייר רשמי עם חותמת וחתימה של המעסיק ולפרט בו את הסיבות לפיטורין.

ההודעה הרשמית מזכה את העובד בפיצויי פיטורין והמעביד צריך לקחת בחשבון שאין דרך חזרה אלא אם המכתב נכתב בעקבות מריבה בינו לבין העובד ואז ניתן לבטלו בסכמת העובד. הגשת המכתב לעובד המקבל שכר חודשי שונה מעובד המקבל שכר יומי או לפי שעה.

אם לעובד בעל השכר החודשי מוגש מכתב כחודש לפני סיום הקשר, לעובד המרוויח שכר יומי או שעתי המכתב מוגש על פי הוותק. כל חודש עבודה הוא שווה ערך ליום עבודה. כלומר, אם הוא עובד במשך שנה על המעביד יהיה להודיע לו 12 יום לפני הפיטורין ואם הוא עובד במשך שנתיים, ההודעה המוקדמת תימסר 24 יום לפני הפיטורין וכן הלאה.

 

האם יש צורך בהכנה לפני הגשת מכתב הפיטורין?

מומלץ לבדוק את כל זכויות העובדים בין אם מדובר בשכר חודשי ובין אם בשכר יומי או שעתי לפני שמגישים את מכתב הפיטורין. מצדו של העובד הוא צריך להמשיך ולעבוד כפי שנהג לפני הגשת המכתב בתקופה של ההודעה המוקדמת, אחרת מדובר על הפרת חוזה והמעסיק יוכל לתבוע אותו על נזקים בתקופה זו במידה ואינו נוהג כך.

בית המשפט יבחן את התביעה ויקבע את הקיזוז מהפיצויים. גם מצדו של העובד חשוב לבדוק את הזכויות שלו באמצעות עורך דין לדיני עבודה מרגע שקיבל את מכתב הפיטורין. ביחד עם זאת, חשוב לדעת שלאחר הודעת הפיטורין העובד לא יהיה זכאי לזכויות סוציאליות, אלא לתשלום בלבד עד מועד סיום ההודעה המוקדמת על הפיטורין.

עריכת דין

 

 

אולי תאהבו גם את: